کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

گزارشی از فعالیت های کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در بوشهر

 

 

 

 

 گزارشی از فعالیت های  

 

 کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در بوشهر 

 

    طی دومین سال برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان کشور، از اوایل تیرماه سال جاری اولین کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بوشهر رسماً کار خود را آغاز کرد. این کارگاه تا پایان مرداد ماه سطح اول نمایشنامه نویسی را با موفقیت به اتمام رساند. خانم حمیده ناجی – مربی هنری ( نمایش ) این مرکز طی گفتگویی با روابط عمومی کانون استان بوشهر گزارشی از فعالیت های این کارگاه را بیان کرد که توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم.

ادامه مطلب ...

کارگاه نمایشنامه نویسی - گام دهم

 

 گام دهم  

   

شنبه 27 تیر 1388

 

در ادامه مبحث حادثه در نمایشنامه ،بچه ها  ضمن  پاسخگویی و مباحثه درباره حادثه اصلی ،گره کار قهرمان ،درگیری وکشمکش شخصیت مثبت،حوادث وماجراهای فرعی،موقعیت مهم نمایشی طرح نمایشی خود ،حالا طرح کاملی پیش رو دارند که به موضوع مشخص ومهمی می پردازد و به گفته خود بچه ها ، شخصیت قهرمان طرح آنها امانتدار این موضوع است که ضمن گذراندن و گشودن گره اصلی در روند نمایشنامه به اثبات این درونمایه خواهد پرداخت.

با دریافت و درک ان ارتباط اساسی بین (موضوع- قهرمان- حادثه در نمایشنامه) بار دیگر به شرح وتبادل نظر در مباحث زنجیره حوادث، جا به جایی حوادث،حذف و اضافه نمودن حوادث واینکه این حوادث بایستی در خدمت موضوع بوده و با شخصیت ها منطبق باشند و... در طرحهای خود آنها پرداختیم.

مرحله بعدی:نمایشنامه خوانی

امروز نمایشنامه «کوتوله ای که فریاد می زند» که توسط بچه ها در روز پنجشنبه انتخاب شده ومطابق تجربیات آنها تیپ سازی شده بود با صداسازی های متناسب با هر شخصیت ، و با اظهار تمایل آنها، در فضای کتابخانه مرکز اجراء شد که با استقبال و اشتیاق سایر اعضاء در مرکز مواجه شد.

پس از نمایشنامه خوانی جلسات هفتم وهشتم از کتاب کار (که بخشی از وقت جلسات پیشین کارگاه را نیز به خود اختصاص می داد) به طور کامل تدریس شد.

       

         با این گام، مرحله نخستین کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در تیر ماه به پایان رسید.  

والبته مقرر شده است که بچه ها به چگونگی شروع در نگارش نمایشنامه خود از طرح نمایشی شان  بیندیشند وخواندن نمایشنامه ها ودقت نظر در ساختمان ملودرام آنها به خصوص شروع آنها را مد نظر داشته باشند.

تکلیف: هرکدام از بچه ها عناصر و ساختمان ملودرام یک نمایشنامه را مورد نقد وبررسی قرار دهند.

کارگاه نمایشنامه نویسی - گام نهم

  

 

 گام نهم  

   

سه شنبه 23 تیر ماه

 

الف) تمرین 98«شماره 2» از کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی انجام شد.پس از اینکه بچه ها این تمرین را به صورت مکتوب انجام دادند؛ نوشته ها خوانده وبرای تصور این گونه شخصیت پردازی ، بچه ها را با اجرای نمایش خلاق به درون این فضا هدایت نمودم.

ب) بچه ها به سوالات مبحث شخصیت شناسی پاسخ گفته و به تبادل نظر و مشورت با اعضای گروه خویش پرداختند.

ج)  و حالا نوبت  به حوادثی می رسد که شخصیتها در بستر آنها به اثبات موضوع بپردازند.

د)مباحث مربوط به حادثه پردازی در نمایشنامه تدریس شد وبچه ها به طرای گره و ماجرای اصلی در طرح خود مشغول شدند.

ه)تکلیف روز بعد:

                       - به سوالات مبحث حادثه پردازی پاسخ گویند.

                      - نمایشنامه ای را برای نمایشنامه خوانی و شرح و دریافت بیشتر ساختمان ملودرام،برای روز آینده انتخاب کنند.

کارگاه نمایشنامه نویسی - گام هشتم

 گام هشتم 

 

یکشنبه 21 تیر ماه 1388   

   

ابتدا تمرینهای 15 و 16 از کتاب راهنمای عملی نمایشنامه را با بچه ها مرور کردیم.آنها در تمرین «دست من امروز» ابتکارات جالبی داشتند. مثلا : هر یک از انگشتهای دست خود را با رنگی معرفی و برای هر انگشت شخصیتی خاص قائل شده بودند.در این شخصیت پردازی آنها از ابعاد شخصیت به خوبی استفاده کرده وطرح داستانی ارائه نمودند.تیپ سازی برای انگشتان از خصوصیات بارز کار آنها بود.

پس از بررسی نوشته های  آنها  در تمرین  16 و 17 ، به  تبادل نظر  با  یکدیکر  پرداختیم. آنگاه   مبحث شخصیت پردازی از کتاب کار کارگاه را با ذکر مثالهای عینی وتجربیات خود آنها برایشان شرح دادم .

مشارکت دادن نظرات آنها در مثال زدن وشرح وبسط شخصیت  پردازیهای موفق  در سریال های مورد علاقه شان کمک شایانی به افزایش درک وفهم آنها درباره این موضوع و تعمیم آن به طرحهای نمایشی خودشان می باشد.

در پایان جلسه امروز از آنها خواستم :

1-پرسشهایی را که در کتاب کار مطرح شده ؛ به طور مکتوب وبا دقت نظر درباره طرح نمایشی خود؛ پاسخ گویند.آنگاه به تکمیل فرم «معرفی شخصیت» و«شخصیت پردازی» کتاب کار بپردازند.

2-به بند 2 از«  تمرین 98 : پنج حس» بپردازند.

جای نمایش های بی کلام و پانتومیم در عرصه تئاتر کودک خالی است

 

  

 

 جای نمایش های بی کلام و پانتومیم 
 
 در عرصه نمایش های کودکان در ایران خالی است  
   به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عادل بزدوده کارگردان سرشناس نمایش های کودکان با بیان این نکته در جلسه نقد و بررسی نمایش "گل" در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون افزود: ما در ایران به اندازه انگشتان دست هم، افراد و گروه های فعالی در این زمینه نمی شناسیم و به نظر من باید از گروه های فعال در این عرصه به شدت حمایت کنیم.
این عضو شورای بررسی آثار مرکز تئاتر کانون با اشاره به اجرای نمایش "گل" در این مرکز، خاطرنشان کرد: نمایش گل اندیشه و فکر جدیدی را در ادبیات نمایشی ایران مطرح کرده است و ما باید به این جریان دامن بزنیم ضمن این که کانون به تازگی در آثار خود به این مهم توجه کرده است که نمونه هایی مانند نمایش "گاو" یا "میلیون ها لبخند" موید این نکته است.
بزدوده در عین حال نسبت به غلبه جریانی در عرصه نمایش کودکان در کشور هشدار داد که به گفته وی می خواهد با بهره گیری از ترفند های غیر معمول و شادی های غیر اصولی، تماشاگر جذب کند.
    نمایش گل، نمایشی زنده است که به تازگی به کارگردانی جعفر مهیاری در مرکز تئاتر کانون بر روی صحنه رفته است.
    در نشست نقد و بررسی این نمایش که شامگاه روز 20 تیر در تهران برگزار شد، اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر ایران و شماری از کارگردان ها، بازیگران و فعالان عرصه نمایش حضور داشتند.
    در این نشست شهرام کرمی، ایده این نمایش را چندان تازه و بکر نداست و گفت: ایده، یکی از معایب اصلی نمایش گل است که در کنار عوامل خوب، بازی گران و کارگردان توانا به کار لطمه زده است چرا که ایده، کاملاً یک خطی، تکراری و قابل پیش بینی برای مخاطب است.
    وی در همین حال نامشخص بودن مخاطب و ضعف در طراحی لباس را از جمله مشکلات این نمایش بر شمرد و نتیجه گیری کرد که اساساً ایده، در جریان اجرای نمایش در کشور خیلی مظلوم واقع می شود.
    مجید راستی نویسنده و خالق داستان های علی کوچولو در ادامه نشست این نکته را مورد توجه قرار داد که شخصیت اصلی نمایش آن دختر است ولی در جریان اجرا نقش او کم رنگ است و مخاطب به جای این بازی گر بیشتر با دو پسر بچه شیطان و بد جنس بیشتر ارتباط برقرار می کند.
جعفر مهیاری کارگردان نمایش گل در پاسخ به این انتقاد که نمایش نامه ای توسط او برای نمایش گل نوشته نشده است، گفت: اتفاقاً کانون دو سال پیش که نمایش تصویب شد طرح و ایده خام را مورد پذیرش قرار نمی داد و ما برای "گل" ، متن و گفتار نوشتیم ولی بعد در جریان کار رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که گفتار بازی گران را حذف کنیم که البته اعضای شورای کانون برای تصویب آن دچار تردید بودند.
    وی توضیح داد که در یکی از اجراهای ویژه بازبینی از سه گروه بچه های مهد کودک، دبستان و راهنمایی دعوت کردیم و واکنش های آنها را فیلم برداری کردیم و در اختیار شورای کانون قرار دادیم که نتیجه خیلی رضایت بخش بود حتی یک کودک با زبانی کودکانه به ما گفت چه قدر بد بودند اون دو آدم بدها که گل را کندند و دیگر هیچ چیزی خوشگل نبود.
    کارگردان نمایش گل در پایان بر این نکته تأکید کرد که هر نمایشی باید به فراخور ذهن و درک همه مخاطبان ساخته شود و به نظر من  نباید بگوییم تئاتر برای کودک بلکه بگوییم تئاتر برای همه.
    بهاره دانشگر بازی گر نقش دختر بچه در این نمایش هم تجربه اولین بازی خود در یک نمایش کودکانه را آغازی خوب و متفاوت در این عرصه از بازی گری اش  دانست و گفت: بدون متن و گفتار، نمایش می تواند با همه مخاطبان حتی تماشاگران خارجی ارتباط برقرار کند و ما در این مدت اجرا شاهد حضور کودکان خارجی هم بوده ایم که از این نمایش استقبال کردند.
    جلسه بعدی نقد و بررسی نمایش گل قرار است روز 27 تیر با حضور انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر ایران در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله برگزار شود.
 
 منبع : kanoonparvaresh.com
تصاویر دیگری از نشست و نمایش گل را در ادامه مطلب ببینید.
ادامه مطلب ...