کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

برگزیدگان مسابقه قلم جادویی من معرفی شدند

 

. 

 برگزیدگان مسابقه قلم جادویی من معرفی شدند 

 

    نیاز اولیه انسان به نمایش در همه دوران به ویژه در کودکان و در بازیهای نمایشی آنها یک واقعیت غیر قابل انکار است. کودکان در بازیهای تقلیدی خود، بدون متن یا نمایشنامه ای از پیش تعیین شده با خلق حرکات و حالات شخصیت های نمایش به شیوه ای خلاق به آفرینش هنر نمایش می پردازند.

    نمایشنامه نویسی نیازمند ذوق و استعداد نمایشی و آگاهی و مهارت های فنی نگارش نمایشنامه است. با توجه به اینکه این هنر از دشوارترین نوع نگارش و بسیار کم کار و کمیاب در حوزه ی ادبیات و هنر کودک و نوجوان می باشد و نیز پرورش این استعداد از نیازهای حوزه ی فعالیت های تخصصی هنر در کودکان و نوجوانان می باشد؛ این امر مستلزم تلاش های سازنده و جدیت مربیان دلسوز و همیشه همراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان – به عنوان تنها نهاد رسمی و تخصصی هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان در کشور – می باشد تا با بهره گیری از استعدادهای ذاتی کودکان و نوجوانان در زمینه به کارگیری منابع و مواد غنی موجود در مراکز، نظیر داستان ها، حکایت ها و اشعار که دستمایه های خوبی برای اخذ ایده و طرح های نمایشی و نگارش نمایشنامه است، به این مهم دست یابند.

    در مصداق این امر، کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوان در ادامه ی سومین دوره ی برگزاری کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان بر آن شد تا قدمی را در این راه برداشته و با ایجاد رقابتی هنری تحت عنوان « قلم جادویی من » به کشف و پرورش استعدادهاد و پتانسیل های نمایشی و نگارشی عزیزان هم استانی خود بپردازد.

    پیرو این موضوع با پی گیری های واحد هنری استان و همراهی های مربیان زحمتکش مراکز استان 45 اثر در گروه های سنی ( ب ، ج ) و (د) به این واحد هنری ارسال شده و پس از بررسی و ارزیابی دقیق آثار مجموعاً در این دو بخش ، تعداد 6 اثر به کسب امتیاز برتر نائل آمده و در شمار برندگان فراخوان « قلم جادویی من » در آمدند.

    کارگاه نمایشنامه نویسی پرولوگ ضمن قدرشناسی فراوان نسبت به ذوق و سلیقه و اندیشه هنری کودکان و همراهی مربیان عزیز، لازم می داند مواردی را که در آثار ارسالی مشهود و قابل انتقاد است، بیان دارد :

    الف : برخی از آثار رسیده بدون توجه به گروه سنی عنوان شده و تناسب آن با شعر پیشنهادی نوشته شده بودند که از فهرست قضاوت خارج شدند.

    ب : آثار ارسالی برخی از مراکز، از اعضاء متفاوت با طرح داستانی یکسان و زبان نوشتاری بسیار مشابه است که ردپای عمیقی از دخالت مستقیم مربی همراه در اثر و فراموش شدن اندیشه بکر کودک در خلق طرح داستانی مورد نظر به شمار می آید.

    ج : در برخی از آثار توجهی به موارد و فاکتورهای عنوان شده در فراخوان برای اقتباس از اشعار و نگارش داستان به چشم نمی خورد.

    و اما برترین های مسابقه « قلم جادویی من » طبق ملاک ها و اصول نگارشی مطرح شده در فراخوان که شامل : 

طرح داستانی ( فکر خلاق ، اندیشه بکر ، تناسب با گروه های سنی و جذابیت داستانی ) 

شروع موفق ( مقدمه ، معارفه و زمینه چینی داستان ) 

حادثه و اتفاق اصلی ( ایجاد بحران و تعلیق ) 

اوج ( اوج گیری در اتفاق اصلی داستان ) 

گره گشایی و فرود 

گفت و گو نویسی 

شخصیت پردازی 

پایان ( نتیجه گیری و پیام رسانی )

می باشد؛ از سوی کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان و با تأییدات واحد هنری استان طبق اولویت ( رتبه بندی از 100 امتیاز ) به شرح زیر اعلام می گردند: 

.

برگزیدگان گروه سنی « ب ، ج » 

زینب رضوی زاده     از مرکز گناوه با کسب 72 امتیاز 

ذریا دامغانی          از مرکز دیلم با کسب 70 امتیاز 

نگین زنده بودی      از مرکز شماره 1 بوشهر با کسب 69 امتیاز

برگزیدگان گروه سنی « د » 

شیرین کشتکاری    از مرکز شماره 2 بوشهر با کسب 85 امتیاز 

فاطمه پورشمس     از مرکز اهرم با کسب 77 امتیاز 

ساجده رستمی      از مرکز خورموج   با کسب 72 امتیاز 

 .

    در پایان ضمن امتنان و قدردانی فراوان از همکاران محترم هم استانی و اعضای گرامی مراکز، پیشنهاد می شود تا اعضای عزیز با مطالعه هر چه بیشتر، دقت ، تفکر، تبحر و تخیل را سرلوحه ی کار خویش قرار دهند. همچنین از همکاران گرامی تقاضا می شود تا با احترام به این استعدادهای بکر و تخیلات ارزشمند این عزیزان ، اندیشه ها  و دست هایمان را به یکدیگر گره بزنیم تا راه را بر مقوله نمایشنامه نویسی استان هموارتر سازیم و با یاری و عنایت خداوند شاهد موفقیت بیش از پیش هنر نمایش در استان و بالطبع در آتیه کشورمان باشیم.

 

 

با سپاس 

حمیده ناجی ( طراح و داور مسابقه ) 

محمدعلی یزدان شناس ( ناظر و مجری مسابقه )

پایان سومین دوره ی کارگاه نمایشنامه نویسی بوشهر

 

. 

 پایان سومین دوره ی کارگاه نمایشنامه نویسی بوشهر 

 .

    سومین دوره ی کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان با ارائه 9 اثر از اعضاء فعال این کارگاه به کار خود پایان داد.

    شروع کار مستمر کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در تیرماه و مردادماه سال جاری بوده است و اعضاء نوجوان با به کار گیری تجربیات موفق خویش طی کارگاه های نمایشنامه نویسی پیشین ، بر اساس تئوری های کتاب کار کارگاه نمایشنامه نویسی و تمرین های کتاب « راهنمای عملی نمایشنامه نویسی » موفق به نگارش آثار درخور توجهی گردیدند.  

.

آنچه در کارگاه نمایشنامه نویسی دوره ی اخیر گذشت: 

.

- مطالعه آثار برجسته ادبی ایران و جهان ، مختص گروه سنی نوجوان.

- جلسات بحث های آزاد پیرامون موضوعات اجتماعی و قابلیت نمایشی شدن آنها.

- دیدن و تحلیل نمایش .

- نمایشنامه خوانی

- مطالعه ی نمایشنامه های کلاسیک و مدرن و بازنویسی طرح های نمایشی دیگر برای این درام ها در قالب همان موضوع ، یا موضوعات پیشنهادی دیگر.

- اجراهای متعدد نمایش در بستر طرح های نمایشی اعضاء. 

    از جمله نکات قابل توجه در آثار اعضاء سومین دوره ی کارگاه می توان به « پرداختن به ادبیات جهانی کودک و نوجوان » ، « گرایش به ادبیات کهن پارسی و ادبیات و باورهای بومی بوشهر و اقتباس از آثار نویسندگان بوشهری » ، « توجه ویژه به موضوعات اجتماعی و ملودرام و استفاده از این موضوعات در بیان مسائل دوران نوجوانی در طرح های نمایشی » و « گرایش به تئاتر بازیگر » اشاره داشت. 

.

    گفتنی است آثار اعضاء به همراه فرم های تکمیل شده در کتاب کار کارگاه به واحد هنری استان ارسال گردیده است. ضمناً به زودی ، خلاصه ای از تمامی آثار نویسندگان نوجوان کارگاه نمایشنامه نویسی و نیز دو اثر برگزیده به طور کامل در وبلاگ پرولوگ منتشر خواهد شد و از همه عزیزان طی مراسمی با اهداء لوح یادبود تقدیر به عمل خواهد آمد.

کارگاه نمایش به روایت تصویر (۲)

 

 

 کارگاه نمایش 

. 

 به روایت تصویر (۲)

ادامه مطلب ...

کارگاه نمایش به روایت تصویر (۱)

 

 

 کارگاه نمایش 

. 

 به روایت تصویر (۱)

ادامه مطلب ...