کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

کارگاه نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر

وبلاگ واحد نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ( مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر )

پایان کارگاه های نمایش مرکز ۲ بوشهر در تابستان ۸۹

 

  

کارگاه تابستانه کودک و نوجوان در مرکز شماره 2 کانون بوشهر به کار خود پایان داد

 

    این کارگاه که در تیرماه و مرداد ماه با استقبال اعضای کودک و نوجوان برگزار شده بود در گرماگرم آخرین روز از مرداد ماه در میان تب و تاب اشتیاق بچه ها و والدین آنها برای از سرگیری دوباره کارگاه به کار خویش پایان داد.

    کارگاه نمایش پرولوگ در دو بخش تخصصی کودک و نوجوان و با اهداف تربیتی و اجتماعی و اشاعه هرچه بیش تر هنر ارزشمند نمایش با حضور بیش از 20 عضو فعال ، کار خود را آغاز نمود . این کارگاه از همان روزهای آغازین با همراهی خودجوش والدین بچه ها همراه گردید. به گونه ای که پاره ای از اوقات خود را میزبان حضور گرم والدین و همراهی آنها در اجراها و فعالیتهای نمایشی در کارگاه می دیدیم.

    کارگاه با انجام تمرین های متنوع در زمینه ی تقویت بیان و آواها و آوازهای نمایشی و پرورش فعالیتهای فیزیکی و میمیک « با استفاده از تم ها و ملودی های متنوع موسیقی » ، تقویت داستان پردازی و ساخت وسایل صحنه و چهره پردازی با ابزار و وسایل قابل دسترس ؛ به تربیت تخیل ، تمرکز ، تعادل و احساسات گوناگون اعضاء پرداخته و این پتانسیل های پرقدرت احساس را در جهت کارکردهای مناسب تر فردی و اجتماعی رهنمون ساخته است.

    در کارگاه تئاتر کودک اساس فعالیت ها بر پایه بازی ها ، قصه ها و ترانه های کودکانه ی مرسوم رقم می خورد. در این فعالیت ها با هم از قصه ها ، بازی ها و تجربه هایشان گفتیم « آشنایی با ادبیات عامیانه ، خوب گفتن و خوب شنیدن » . پس از آن بچه ها برای این آوازها و قصه ها ، تحرکات بدنی متناسب را خلق کردند « آشنایی با اعضای مختلف بدن و تناسب میان کارکردهای این اعضا».آن گاه با برانگیختن حس زیبا شناختی و قوه ی تخیل و خلاقیت های آنها ، بچه ها داستان ها و آدم های خود را مطابق با شرح حال خود گسترده تر کرده و در قالب گروه های چند نفره به ارائه این داستان ها ، متل ها و آواز ها پرداختند « پرورش شخصیت اجتماعی در قالب حضور در گروه نمایش ».

    در کارگاه تئاتر نوجوان آنچه که بیش تر از سایر فنون نمایش بر آن تأکید می شود ، پرورش خلاقیت های نوجوانان در کار نمایشی بوده است. از این رو برخی از طرح های اجرایی برای این عزیزان پس از ایجاد فضاسازی های مختلف همانند تمرینات ریلکسیشن در ذهنیت پویای آنها شکل گرفته و اعضای نوجوان در بستر این رویداد آرامش زا به اجرای نمایش می پرداختند.

    علاوه بر قصه بازی و ارائه نمایش هایی در جریان ریلکسیشن ، بچه ها با استفاده از فضاهای موسیقیایی ، بازی های کلامی و ادبی ، پانتومیم و استفاده از جعبه های جادویی کارگاه « ابزار و وسایل دور ریختنی متنوعی که از ابتدای کار توسط بچه ها به کارگاه آورده شده و مصداق عینی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد است »، تجربیات ارزشمندی را به کارگاه نمایش افزوده و دنیایی از شور و پویایی و یکرنگی و امید را رقم زدند. 

    و اما کارگاه پرولوگ پیرو ارائه مفهوم ارزشمند « همت مضاعف ، کار مضاعف » ، در جهت مانایی هنر مقدس نمایش در کانون و طی خواسته های اعضای محترم خویش برنامه هایی چند را در نظر دارد که امید می رود با حمایت های همیشگی .... و والدین اعضاء به این مجال دست یابد :

- برپایی کارگاه های تخصصی بازیگری و کارگردانی نمایش عروسکی

- تشکیل گروه های نمایشی از اعضاء فعال کودک و نوجوان و اجرای آوازهای نمایشی و نمایش های متناسب با موقعیت ها و مناسبت ها.

- مشارکت با دیگر سازمان ها و نهادهای هنری جهت تبادل اندیشه ها و تقویت کارهای نمایشی ارزشمندتر. 

 

خبر مرتبط: 

- کارگاه نمایش به روایت تصویر (۱)

- کارگاه نمایش به روایت تصویر (۲)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد