چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالی که گذشت. چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال نوآوری و شکوفایی با شرکت نزدیک به ۳۰۰ نمایشنامه نگاشته شده مربیان، حاکی از رشد و توسعه و نهادینه شدن این فعالیت ادبی هنری تخصصی در مراکز کانون است. گوناگونی، تنوع و تفاوت آثار در محتوی و شیوه های نمایشنامه، اقتباس و بهره وری مربیان از ادبیات مکتوب و شفاهی عامیانه و متون فارسی همچون منطق الطیر عطار و مثنوی مولانا و .. هنری و ادبی مراکز کانون در غنی ساختن گنجینه ادبیات نمایشی کودکان و نوجوانان کشور و نوع ادبی خاص نمایشنامه است. در یک نگاه کلی حضور فعال و کمّی مربیان کانون در مسابقه و جشنواره سال جاری، در فصل شلوغ و پرکار تابستان که اوج فعالیت های متنوع و متعدد در مراکز است، قابل تقدیر می نماید. اما با نگاه دقیق تر کارشناسی و مطابق استانداردها و انتظارات فنی از یک نمایشنامه خوب و مناسب کودک و نوجوان، و در مقایسه با دوره های قبل مسابقه ی نمایشنامه نویسی، نکاتی چند به نظر داوران رسید که با هدف ارتقای کیفی فعالیت های نمایشنامه نویسی، نمایش و نمایش عروسکی در کانون به استحضار مسئولین و مربیان عزیز می رسد:
۱/ ضرورت کسب آموزش و مهارت های نمایشنامه نویسی کارگاهی و کاربردی، یکی از نیازهای عمومی و مداوم مربیان علاقه مند و مستعد است که در ارزیابی آثار این دوره از مسابقه و درمقایسه فنی و کیفی آثار مربیان آموزش دیده با سایر مربیان می توان به تفاوت های آن پی برد. لذا پیشنهاد می شود کارگاه های علمی و کاربردی تکمیلی نمایشنامه نویسی و در تداوم آموزش های قبلی کماکان برگزار می شود. ۲/ در برنامه ریزی مسابقات و جشنواره ها، فرصت کافی برای نگارش نمایشنامه از ایده اولیه تا نگارش متن نهایی برای مربیان د رنظر گرفته شود تا از تعجیل و فشردگی زمان مسابقات که موجب شتاب زدگی و افت کیفی آثار می شود، پرهیز گردد.(پیشنهاد می شود مربیان علاقه مند حتماً ایده ها، طرح های نمایشی و نمایشنامه های خود را پس از نگارش د رجلسات نمایشنامه خوانی کانون با حضور اعضاء مربیان و حتی والدین اعضا و مدعوین، روخوانی و در قالب یک فعالیت زنده و خلاق، نقد و بررسی و متعاقب آن تکمیل و اصلاح کنند. ۳/ به نظر می رسد که تعیین موضوعات پیشنهادی نظیر منطق الطیر عطار نیشابوری، مثنوی مولانا، شاهنامه و ….. برای مسابقات نمایشنامه نویسی و مربیان برگزیده سال های قبل نوعی توجه و پر رنگ کردن بهره وری از ادبیات ملی و منابع با ارزش کهن باشد، اما محدودیت ایجاد شده، آزادی عمل خلاق را از مربیان تازه کار و نویسندگان جوان و کم تجربه گرفته و محصول شایسته ای ندارد. لذا پیشنهاد می شود این موضوعات آزادانه و اختیاری در نظر گرفته شود تا مربیان به دلخواه و با ذوق خود به سراغ آن ها بروند. (طبعاً نگارش نمایشنامه با مضامین و موضوعات کلاسیک و دشوار ادبی و اقتباس از آثار فاخر فرهنگی، امتیازات ویژه خود را خواهد داشت.) ۴/ ارائه تعاریف و استانداردهای کیفی و کمّی یک نمایشنامه خوب و قابل قبول برای کودکان و نوجوانان توسط کانون از طریق در اختیار نهادن متون، منابع و نمایشنامه های موفق و تدوین شیوه نامه های آموزشی نیز به ارتقای کیفی کار نمایشنامه نویسی در کانون مدد می رساند. ۵/ برگزاری مرحله ای (استانی – کشوری) مسابقه نمایشنامه نویسی در سطح اعضا و مربیان و در صورت امکان آزاد ( هم چون جشنواره نمایش عروسکی ) به ویژه با عنایت به آغاز به کار موفق کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان در استان ها نیز به ارتقای کیفی آثار و گسترش و تثبیت فعالیت نمایشنامه نویسی در مراکز کانون می انجامد. (طبعاً با تشکیل شورای کارشناسی و ارزشیابی آثار نمایشی مرکب از کارشناسان ادبی، هنری و فرهنگی با گرایش نمایشی و کمک های مربیان مجرب و آموزش دیده و در صورت لزوم استفاده از توان اساتید و صاحب نظران متخصص، این مهم در استان ها انجام شدنی است.) ۶/ مربیان علاقه مند به نمایشنامه نویسی از کپی کاری، تکرار و تقلید متون و دست دوم و کم ارزش که مایه های نمایشی جذاب و موقعیت برانگیز و تحرک نمایشی کافی ندارند، پرهیز کرده و به دنبال ایده ها و طرح های نو و شایسته و خلاق در کانون باشد تاجوهره هنر نمایشی در مراکز تقویت شود و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت های نمایشی و نمایش عروسکی کودکان و نوجوانان در کانون باشیم. ۷/ مطالعه، تحقیق و کسب تجربه و تقویت توانمندی های نگارشی و نمایشی و دیدن نمایش و نمایش های عروسکی از طریق ممکن، به مربیان علاقه مند و شیفته هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در مسیر ارتقای سطح کیفی و کمّی فعالیت های نمایشی در مراکز کانون توصیه می شود. در پایان نتایج برگزیدگان چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان فرهنگی هنری که طی چند مرحله و با تبادل نظر و بر اساس آراء هیئت داوران حاصل شده به شرح زیر اعلام می گردد و پیشاپیش از تلاش همه مربیان شرکت کننده و نویسندگان نمایشنامه، مسئولین محترم کانون و دبیرخانه محترم جشنواره ها و مسابقات فرهنگی هنری که با دقت و دلسوزی تمام، گام به گام ما را یاری کرده اند، تشکر و تقدیر می نماییم. هیأت داوران چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبان ماه ۱۳۸۷ محمد سیمزاری- محسن ایمان خانی – علی اکبر حلیمی ردیف | نام و نام خانواد گی | استان | نام نمایشنامه | ۱ | حمیده ناجی | بوشهر | خورشید باز می گردد | ۲ | زهرا شوشتری | خوزستان | برگ گلی در باد | ۳ | کتایون آذرپی | مرکزی | رویای نیمه شب تابستان | ۴ | فاطمه محمودی اشکفتگی | چهارمحال و بختیاری | قصه های تکراری | ۵ | مهدی صالحی اقدم | آذربایجان شرقی | آنم آرزوست | ۶ | گلشن حسن وند | لرستان | قلب مترسک | ۷ | بهاره مهرجویی | تهران | فکری دوباره | ۸ | کتایون آذرپی | مرکزی | تلخی عسل | ۹ | فاطمه محمودی اشکفتگی | چهارمحال و بختیاری | شیرن و جادوی مدادرنگی ها | ۱۰ | لیلا غفاری | چهارمحال و بختیاری | بز و درخت آسوریک | ۱۱ | مرجان ظریفی | خوزستان | آغاز روزی تازه | ۱۲ | مرضیه قیومی | مرکزی | خم بازی | ۱۳ | زینب مقدم | خوزستان | مو آبی | ۱۴ | زهرا شوشتری | خوزستان | کی می رسد باران | ۱۵ | رویا هواسبیگی | ایلام | بهترین دوست واقعی کیه؟ | ۱۶ | سمیه حیدریان | سمنان | حسنی نگو | ۱۷ | جبار شافعی زاده | کردستان | راز | ۱۸ | دریا زیرک قشقایی مونا آل جابر | خوزستان | دو کاج | ۱۹ | شادی پاکزاد | آذربایجان غربی | سفید مثل ماه | ۲۰ | زهره سلیمان نژاد | ایلام | جای دیگر | ۲۱ | زهره معماری نسب | خراسان | راماهی | ۲۲ | عباس قدیرمحسنی کبری بابایی | تهران | ققنوس ها نمی میرند | ۲۳ | راحله فرستاد | خراسان رضوی | ترنج | ۲۴ | محسن عظیمی پویا | مرکزی | آزاده | ۲۵ | علی اکبر پوررسول | آذربایجان غربی | جیک جیک کی منو می خوره | ۲۶ | محسن عظیمی پویا | مرکزی | چله نشین یار | ۲۷ | صابر فرضی زاد | گیلان | گربه ها و خروس ها | ۲۸ | داوود خدایی | آذربایجان شرقی | تار طلا | ۲۹ | فاطمه ناظری | کرمانشاه | تازه پری | ۳۰ | شادی پاکزاد | آذربایجان غربی | درس پروانه | ۳۱ | نجمه خاتون خداترس | کرمان | راز پروانه |
|