چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالی که گذشت.
چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال نوآوری و شکوفایی با شرکت نزدیک به ۳۰۰ نمایشنامه نگاشته شده مربیان، حاکی از رشد و توسعه و نهادینه شدن این فعالیت ادبی هنری تخصصی در مراکز کانون است. گوناگونی، تنوع و تفاوت آثار در محتوی و شیوه های نمایشنامه، اقتباس و بهره وری مربیان از ادبیات مکتوب و شفاهی عامیانه و متون فارسی همچون منطق الطیر عطار و مثنوی مولانا و .. هنری و ادبی مراکز کانون در غنی ساختن گنجینه ادبیات نمایشی کودکان و نوجوانان کشور و نوع ادبی خاص نمایشنامه است. در یک نگاه کلی حضور فعال و کمّی مربیان کانون در مسابقه و جشنواره سال جاری، در فصل شلوغ و پرکار تابستان که اوج فعالیت های متنوع و متعدد در مراکز است، قابل تقدیر می نماید. اما با نگاه دقیق تر کارشناسی و مطابق استانداردها و انتظارات فنی از یک نمایشنامه خوب و مناسب کودک و نوجوان، و در مقایسه با دوره های قبل مسابقه ی نمایشنامه نویسی، نکاتی چند به نظر داوران رسید که با هدف ارتقای کیفی فعالیت های نمایشنامه نویسی، نمایش و نمایش عروسکی در کانون به استحضار مسئولین و مربیان عزیز می رسد:
۱/ ضرورت کسب آموزش و مهارت های نمایشنامه نویسی کارگاهی و کاربردی، یکی از نیازهای عمومی و مداوم مربیان علاقه مند و مستعد است که در ارزیابی آثار این دوره از مسابقه و درمقایسه فنی و کیفی آثار مربیان آموزش دیده با سایر مربیان می توان به تفاوت های آن پی برد. لذا پیشنهاد می شود کارگاه های علمی و کاربردی تکمیلی نمایشنامه نویسی و در تداوم آموزش های قبلی کماکان برگزار می شود.
۲/ در برنامه ریزی مسابقات و جشنواره ها، فرصت کافی برای نگارش نمایشنامه از ایده اولیه تا نگارش متن نهایی برای مربیان د رنظر گرفته شود تا از تعجیل و فشردگی زمان مسابقات که موجب شتاب زدگی و افت کیفی آثار می شود، پرهیز گردد.(پیشنهاد می شود مربیان علاقه مند حتماً ایده ها، طرح های نمایشی و نمایشنامه های خود را پس از نگارش د رجلسات نمایشنامه خوانی کانون با حضور اعضاء مربیان و حتی والدین اعضا و مدعوین، روخوانی و در قالب یک فعالیت زنده و خلاق، نقد و بررسی و متعاقب آن تکمیل و اصلاح کنند.
۳/ به نظر می رسد که تعیین موضوعات پیشنهادی نظیر منطق الطیر عطار نیشابوری، مثنوی مولانا، شاهنامه و ….. برای مسابقات نمایشنامه نویسی و مربیان برگزیده سال های قبل نوعی توجه و پر رنگ کردن بهره وری از ادبیات ملی و منابع با ارزش کهن باشد، اما محدودیت ایجاد شده، آزادی عمل خلاق را از مربیان تازه کار و نویسندگان جوان و کم تجربه گرفته و محصول شایسته ای ندارد. لذا پیشنهاد می شود این موضوعات آزادانه و اختیاری در نظر گرفته شود تا مربیان به دلخواه و با ذوق خود به سراغ آن ها بروند. (طبعاً نگارش نمایشنامه با مضامین و موضوعات کلاسیک و دشوار ادبی و اقتباس از آثار فاخر فرهنگی، امتیازات ویژه خود را خواهد داشت.)
۴/ ارائه تعاریف و استانداردهای کیفی و کمّی یک نمایشنامه خوب و قابل قبول برای کودکان و نوجوانان توسط کانون از طریق در اختیار نهادن متون، منابع و نمایشنامه های موفق و تدوین شیوه نامه های آموزشی نیز به ارتقای کیفی کار نمایشنامه نویسی در کانون مدد می رساند.
۵/ برگزاری مرحله ای (استانی – کشوری) مسابقه نمایشنامه نویسی در سطح اعضا و مربیان و در صورت امکان آزاد ( هم چون جشنواره نمایش عروسکی ) به ویژه با عنایت به آغاز به کار موفق کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان در استان ها نیز به ارتقای کیفی آثار و گسترش و تثبیت فعالیت نمایشنامه نویسی در مراکز کانون می انجامد. (طبعاً با تشکیل شورای کارشناسی و ارزشیابی آثار نمایشی مرکب از کارشناسان ادبی، هنری و فرهنگی با گرایش نمایشی و کمک های مربیان مجرب و آموزش دیده و در صورت لزوم استفاده از توان اساتید و صاحب نظران متخصص، این مهم در استان ها انجام شدنی است.)
۶/ مربیان علاقه مند به نمایشنامه نویسی از کپی کاری، تکرار و تقلید متون و دست دوم و کم ارزش که مایه های نمایشی جذاب و موقعیت برانگیز و تحرک نمایشی کافی ندارند، پرهیز کرده و به دنبال ایده ها و طرح های نو و شایسته و خلاق در کانون باشد تاجوهره هنر نمایشی در مراکز تقویت شود و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت های نمایشی و نمایش عروسکی کودکان و نوجوانان در کانون باشیم.
۷/ مطالعه، تحقیق و کسب تجربه و تقویت توانمندی های نگارشی و نمایشی و دیدن نمایش و نمایش های عروسکی از طریق ممکن، به مربیان علاقه مند و شیفته هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در مسیر ارتقای سطح کیفی و کمّی فعالیت های نمایشی در مراکز کانون توصیه می شود.
در پایان نتایج برگزیدگان چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان فرهنگی هنری که طی چند مرحله و با تبادل نظر و بر اساس آراء هیئت داوران حاصل شده به شرح زیر اعلام می گردد و پیشاپیش از تلاش همه مربیان شرکت کننده و نویسندگان نمایشنامه، مسئولین محترم کانون و دبیرخانه محترم جشنواره ها و مسابقات فرهنگی هنری که با دقت و دلسوزی تمام، گام به گام ما را یاری کرده اند، تشکر و تقدیر می نماییم.
هیأت داوران چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
آبان ماه ۱۳۸۷
محمد سیمزاری- محسن ایمان خانی – علی اکبر حلیمی
ردیف | نام و نام خانواد گی | استان | نام نمایشنامه |
۱ | حمیده ناجی | بوشهر | خورشید باز می گردد |
۲ | زهرا شوشتری | خوزستان | برگ گلی در باد |
۳ | کتایون آذرپی | مرکزی | رویای نیمه شب تابستان |
۴ | فاطمه محمودی اشکفتگی | چهارمحال و بختیاری | قصه های تکراری |
۵ | مهدی صالحی اقدم | آذربایجان شرقی | آنم آرزوست |
۶ | گلشن حسن وند | لرستان | قلب مترسک |
۷ | بهاره مهرجویی | تهران | فکری دوباره |
۸ | کتایون آذرپی | مرکزی | تلخی عسل |
۹ | فاطمه محمودی اشکفتگی | چهارمحال و بختیاری | شیرن و جادوی مدادرنگی ها |
۱۰ | لیلا غفاری | چهارمحال و بختیاری | بز و درخت آسوریک |
۱۱ | مرجان ظریفی | خوزستان | آغاز روزی تازه |
۱۲ | مرضیه قیومی | مرکزی | خم بازی |
۱۳ | زینب مقدم | خوزستان | مو آبی |
۱۴ | زهرا شوشتری | خوزستان | کی می رسد باران |
۱۵ | رویا هواسبیگی | ایلام | بهترین دوست واقعی کیه؟ |
۱۶ | سمیه حیدریان | سمنان | حسنی نگو |
۱۷ | جبار شافعی زاده | کردستان | راز |
۱۸ | دریا زیرک قشقایی مونا آل جابر | خوزستان | دو کاج |
۱۹ | شادی پاکزاد | آذربایجان غربی | سفید مثل ماه |
۲۰ | زهره سلیمان نژاد | ایلام | جای دیگر |
۲۱ | زهره معماری نسب | خراسان | راماهی |
۲۲ | عباس قدیرمحسنی کبری بابایی | تهران | ققنوس ها نمی میرند |
۲۳ | راحله فرستاد | خراسان رضوی | ترنج |
۲۴ | محسن عظیمی پویا | مرکزی | آزاده |
۲۵ | علی اکبر پوررسول | آذربایجان غربی | جیک جیک کی منو می خوره |
۲۶ | محسن عظیمی پویا | مرکزی | چله نشین یار |
۲۷ | صابر فرضی زاد | گیلان | گربه ها و خروس ها |
۲۸ | داوود خدایی | آذربایجان شرقی | تار طلا |
۲۹ | فاطمه ناظری | کرمانشاه | تازه پری |
۳۰ | شادی پاکزاد | آذربایجان غربی | درس پروانه |
۳۱ | نجمه خاتون خداترس | کرمان | راز پروانه |
سلام عزیزم خسته نباشید .مطاب و گزارشات رو خوندم . ان شائ الله امسال کارگاه خوب و ژر باری داشته باشی. نوجوونهای جدید رو عضو کردی یا بیشتر بچه های قدیم مایل هستند دو باره کار کنند . راستی ی نمایشنامه خوب جدید برای نمایشنامه خوانی بهم پیشنهادبده .