گزارشی از فعالیت های
کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در بوشهر
طی دومین سال برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان کشور، از اوایل تیرماه سال جاری اولین کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بوشهر رسماً کار خود را آغاز کرد. این کارگاه تا پایان مرداد ماه سطح اول نمایشنامه نویسی را با موفقیت به اتمام رساند. خانم حمیده ناجی – مربی هنری ( نمایش ) این مرکز طی گفتگویی با روابط عمومی کانون استان بوشهر گزارشی از فعالیت های این کارگاه را بیان کرد که توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم.
ادامه مطلب ...
گام دهم
شنبه 27 تیر 1388
در ادامه مبحث حادثه در نمایشنامه ،بچه ها ضمن پاسخگویی و مباحثه درباره حادثه اصلی ،گره کار قهرمان ،درگیری وکشمکش شخصیت مثبت،حوادث وماجراهای فرعی،موقعیت مهم نمایشی طرح نمایشی خود ،حالا طرح کاملی پیش رو دارند که به موضوع مشخص ومهمی می پردازد و به گفته خود بچه ها ، شخصیت قهرمان طرح آنها امانتدار این موضوع است که ضمن گذراندن و گشودن گره اصلی در روند نمایشنامه به اثبات این درونمایه خواهد پرداخت.
با دریافت و درک ان ارتباط اساسی بین (موضوع- قهرمان- حادثه در نمایشنامه) بار دیگر به شرح وتبادل نظر در مباحث زنجیره حوادث، جا به جایی حوادث،حذف و اضافه نمودن حوادث واینکه این حوادث بایستی در خدمت موضوع بوده و با شخصیت ها منطبق باشند و... در طرحهای خود آنها پرداختیم.
مرحله بعدی:نمایشنامه خوانی
امروز نمایشنامه «کوتوله ای که فریاد می زند» که توسط بچه ها در روز پنجشنبه انتخاب شده ومطابق تجربیات آنها تیپ سازی شده بود با صداسازی های متناسب با هر شخصیت ، و با اظهار تمایل آنها، در فضای کتابخانه مرکز اجراء شد که با استقبال و اشتیاق سایر اعضاء در مرکز مواجه شد.
پس از نمایشنامه خوانی جلسات هفتم وهشتم از کتاب کار (که بخشی از وقت جلسات پیشین کارگاه را نیز به خود اختصاص می داد) به طور کامل تدریس شد.
با این گام، مرحله نخستین کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در تیر ماه به پایان رسید.
والبته مقرر شده است که بچه ها به چگونگی شروع در نگارش نمایشنامه خود از طرح نمایشی شان بیندیشند وخواندن نمایشنامه ها ودقت نظر در ساختمان ملودرام آنها به خصوص شروع آنها را مد نظر داشته باشند.
تکلیف: هرکدام از بچه ها عناصر و ساختمان ملودرام یک نمایشنامه را مورد نقد وبررسی قرار دهند.
گام نهم
سه شنبه 23 تیر ماه
الف) تمرین 98«شماره 2» از کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی انجام شد.پس از اینکه بچه ها این تمرین را به صورت مکتوب انجام دادند؛ نوشته ها خوانده وبرای تصور این گونه شخصیت پردازی ، بچه ها را با اجرای نمایش خلاق به درون این فضا هدایت نمودم.
ب) بچه ها به سوالات مبحث شخصیت شناسی پاسخ گفته و به تبادل نظر و مشورت با اعضای گروه خویش پرداختند.
ج) و حالا نوبت به حوادثی می رسد که شخصیتها در بستر آنها به اثبات موضوع بپردازند.
د)مباحث مربوط به حادثه پردازی در نمایشنامه تدریس شد وبچه ها به طرای گره و ماجرای اصلی در طرح خود مشغول شدند.
ه)تکلیف روز بعد:
- به سوالات مبحث حادثه پردازی پاسخ گویند.
- نمایشنامه ای را برای نمایشنامه خوانی و شرح و دریافت بیشتر ساختمان ملودرام،برای روز آینده انتخاب کنند.
گام هشتم
یکشنبه 21 تیر ماه 1388
ابتدا تمرینهای 15 و 16 از کتاب راهنمای عملی نمایشنامه را با بچه ها مرور کردیم.آنها در تمرین «دست من امروز» ابتکارات جالبی داشتند. مثلا : هر یک از انگشتهای دست خود را با رنگی معرفی و برای هر انگشت شخصیتی خاص قائل شده بودند.در این شخصیت پردازی آنها از ابعاد شخصیت به خوبی استفاده کرده وطرح داستانی ارائه نمودند.تیپ سازی برای انگشتان از خصوصیات بارز کار آنها بود.
پس از بررسی نوشته های آنها در تمرین 16 و 17 ، به تبادل نظر با یکدیکر پرداختیم. آنگاه مبحث شخصیت پردازی از کتاب کار کارگاه را با ذکر مثالهای عینی وتجربیات خود آنها برایشان شرح دادم .
مشارکت دادن نظرات آنها در مثال زدن وشرح وبسط شخصیت پردازیهای موفق در سریال های مورد علاقه شان کمک شایانی به افزایش درک وفهم آنها درباره این موضوع و تعمیم آن به طرحهای نمایشی خودشان می باشد.
در پایان جلسه امروز از آنها خواستم :
1-پرسشهایی را که در کتاب کار مطرح شده ؛ به طور مکتوب وبا دقت نظر درباره طرح نمایشی خود؛ پاسخ گویند.آنگاه به تکمیل فرم «معرفی شخصیت» و«شخصیت پردازی» کتاب کار بپردازند.
2-به بند 2 از« تمرین 98 : پنج حس» بپردازند.