X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

 

  

 

 جای نمایش های بی کلام و پانتومیم 
 
 در عرصه نمایش های کودکان در ایران خالی است  
   به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عادل بزدوده کارگردان سرشناس نمایش های کودکان با بیان این نکته در جلسه نقد و بررسی نمایش "گل" در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون افزود: ما در ایران به اندازه انگشتان دست هم، افراد و گروه های فعالی در این زمینه نمی شناسیم و به نظر من باید از گروه های فعال در این عرصه به شدت حمایت کنیم.
این عضو شورای بررسی آثار مرکز تئاتر کانون با اشاره به اجرای نمایش "گل" در این مرکز، خاطرنشان کرد: نمایش گل اندیشه و فکر جدیدی را در ادبیات نمایشی ایران مطرح کرده است و ما باید به این جریان دامن بزنیم ضمن این که کانون به تازگی در آثار خود به این مهم توجه کرده است که نمونه هایی مانند نمایش "گاو" یا "میلیون ها لبخند" موید این نکته است.
بزدوده در عین حال نسبت به غلبه جریانی در عرصه نمایش کودکان در کشور هشدار داد که به گفته وی می خواهد با بهره گیری از ترفند های غیر معمول و شادی های غیر اصولی، تماشاگر جذب کند.
    نمایش گل، نمایشی زنده است که به تازگی به کارگردانی جعفر مهیاری در مرکز تئاتر کانون بر روی صحنه رفته است.
    در نشست نقد و بررسی این نمایش که شامگاه روز 20 تیر در تهران برگزار شد، اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر ایران و شماری از کارگردان ها، بازیگران و فعالان عرصه نمایش حضور داشتند.
    در این نشست شهرام کرمی، ایده این نمایش را چندان تازه و بکر نداست و گفت: ایده، یکی از معایب اصلی نمایش گل است که در کنار عوامل خوب، بازی گران و کارگردان توانا به کار لطمه زده است چرا که ایده، کاملاً یک خطی، تکراری و قابل پیش بینی برای مخاطب است.
    وی در همین حال نامشخص بودن مخاطب و ضعف در طراحی لباس را از جمله مشکلات این نمایش بر شمرد و نتیجه گیری کرد که اساساً ایده، در جریان اجرای نمایش در کشور خیلی مظلوم واقع می شود.
    مجید راستی نویسنده و خالق داستان های علی کوچولو در ادامه نشست این نکته را مورد توجه قرار داد که شخصیت اصلی نمایش آن دختر است ولی در جریان اجرا نقش او کم رنگ است و مخاطب به جای این بازی گر بیشتر با دو پسر بچه شیطان و بد جنس بیشتر ارتباط برقرار می کند.
جعفر مهیاری کارگردان نمایش گل در پاسخ به این انتقاد که نمایش نامه ای توسط او برای نمایش گل نوشته نشده است، گفت: اتفاقاً کانون دو سال پیش که نمایش تصویب شد طرح و ایده خام را مورد پذیرش قرار نمی داد و ما برای "گل" ، متن و گفتار نوشتیم ولی بعد در جریان کار رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که گفتار بازی گران را حذف کنیم که البته اعضای شورای کانون برای تصویب آن دچار تردید بودند.
    وی توضیح داد که در یکی از اجراهای ویژه بازبینی از سه گروه بچه های مهد کودک، دبستان و راهنمایی دعوت کردیم و واکنش های آنها را فیلم برداری کردیم و در اختیار شورای کانون قرار دادیم که نتیجه خیلی رضایت بخش بود حتی یک کودک با زبانی کودکانه به ما گفت چه قدر بد بودند اون دو آدم بدها که گل را کندند و دیگر هیچ چیزی خوشگل نبود.
    کارگردان نمایش گل در پایان بر این نکته تأکید کرد که هر نمایشی باید به فراخور ذهن و درک همه مخاطبان ساخته شود و به نظر من  نباید بگوییم تئاتر برای کودک بلکه بگوییم تئاتر برای همه.
    بهاره دانشگر بازی گر نقش دختر بچه در این نمایش هم تجربه اولین بازی خود در یک نمایش کودکانه را آغازی خوب و متفاوت در این عرصه از بازی گری اش  دانست و گفت: بدون متن و گفتار، نمایش می تواند با همه مخاطبان حتی تماشاگران خارجی ارتباط برقرار کند و ما در این مدت اجرا شاهد حضور کودکان خارجی هم بوده ایم که از این نمایش استقبال کردند.
    جلسه بعدی نقد و بررسی نمایش گل قرار است روز 27 تیر با حضور انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر ایران در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله برگزار شود.
 
 منبع : kanoonparvaresh.com
تصاویر دیگری از نشست و نمایش گل را در ادامه مطلب ببینید.



بهاره دانشگر بازی گر نقش دختر بچه در نمایش گل
 
جلسه نقد و بررسی نمایش گل از راست مجری برنامه، جعفر مهیاری کارگردان، عادل بزدوده، شهرام کرمی، مجید راستی و بهاره دانشگر بازی گر
 
سعید ابک
 
 
 
 
 
نشست نقد و بررسی نمایش گل 20 تیر 1388
 
نشست نقد و بررسی نمایش گل 20 تیر 1388
 
از راست سعید ابک، بهاره دانشگر، اصغر صابری و بازی گر خردسال آناهیتا سهرابی