X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالی که گذشت. 

 

 چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال نوآوری و شکوفایی با شرکت نزدیک به ۳۰۰ نمایشنامه نگاشته شده مربیان، حاکی از رشد و توسعه و نهادینه شدن این فعالیت ادبی هنری تخصصی در مراکز کانون است. گوناگونی، تنوع و تفاوت آثار در محتوی و شیوه های نمایشنامه، اقتباس و بهره وری مربیان از ادبیات مکتوب و شفاهی عامیانه و متون فارسی همچون منطق الطیر عطار و مثنوی مولانا و .. هنری و ادبی مراکز کانون در غنی ساختن گنجینه ادبیات نمایشی کودکان و نوجوانان کشور و نوع ادبی خاص نمایشنامه است. در یک نگاه کلی حضور فعال و کمّی مربیان کانون در مسابقه و جشنواره سال جاری، در فصل شلوغ و پرکار تابستان که اوج فعالیت های متنوع و متعدد در مراکز است، قابل تقدیر می نماید. اما با نگاه دقیق تر کارشناسی و مطابق استانداردها و انتظارات فنی از یک نمایشنامه خوب و مناسب کودک و نوجوان، و در مقایسه با دوره های قبل مسابقه ی نمایشنامه نویسی، نکاتی چند به نظر داوران رسید که با هدف ارتقای کیفی فعالیت های نمایشنامه نویسی، نمایش و نمایش عروسکی در کانون به استحضار مسئولین و مربیان عزیز می رسد:

۱/       ضرورت کسب آموزش و مهارت های نمایشنامه نویسی کارگاهی و کاربردی، یکی از نیازهای عمومی و مداوم مربیان علاقه مند و مستعد است که در ارزیابی آثار این دوره از مسابقه و درمقایسه فنی و کیفی آثار مربیان آموزش دیده با سایر مربیان می توان به تفاوت های آن پی برد. لذا پیشنهاد می شود کارگاه های علمی و کاربردی تکمیلی نمایشنامه نویسی و در تداوم آموزش های قبلی کماکان برگزار می شود.
۲/       در برنامه ریزی مسابقات و جشنواره ها، فرصت کافی برای نگارش نمایشنامه از ایده اولیه تا نگارش متن نهایی برای مربیان د رنظر گرفته شود تا از تعجیل و فشردگی زمان مسابقات که موجب شتاب زدگی و افت کیفی آثار می شود، پرهیز گردد.(پیشنهاد می شود مربیان علاقه مند حتماً ایده ها، طرح های نمایشی و نمایشنامه های خود را پس از نگارش د رجلسات نمایشنامه خوانی کانون با حضور اعضاء مربیان و حتی والدین اعضا و مدعوین، روخوانی و در قالب یک فعالیت زنده و خلاق، نقد و بررسی و متعاقب آن تکمیل و اصلاح کنند.
۳/       به نظر می رسد که تعیین موضوعات پیشنهادی نظیر منطق الطیر عطار نیشابوری، مثنوی مولانا، شاهنامه و ….. برای مسابقات نمایشنامه نویسی و مربیان برگزیده سال های قبل نوعی توجه و پر رنگ کردن بهره وری از ادبیات ملی و منابع با ارزش کهن باشد، اما محدودیت ایجاد شده، آزادی عمل خلاق را از مربیان تازه کار و نویسندگان جوان و کم تجربه گرفته و محصول شایسته ای ندارد. لذا پیشنهاد می شود این موضوعات آزادانه و اختیاری در نظر گرفته شود تا مربیان به دلخواه و با ذوق خود به سراغ آن ها بروند. (طبعاً نگارش نمایشنامه با مضامین و موضوعات کلاسیک و دشوار ادبی و اقتباس از آثار فاخر فرهنگی، امتیازات ویژه خود را خواهد داشت.)
۴/       ارائه تعاریف و استانداردهای کیفی و کمّی یک نمایشنامه خوب و قابل قبول برای کودکان و نوجوانان توسط کانون از طریق در اختیار نهادن متون، منابع و نمایشنامه های موفق و تدوین شیوه نامه های آموزشی نیز به ارتقای کیفی کار نمایشنامه نویسی در کانون مدد می رساند.
۵/       برگزاری مرحله ای (استانی – کشوری) مسابقه نمایشنامه نویسی در سطح اعضا و مربیان و در صورت امکان آزاد ( هم چون جشنواره نمایش عروسکی ) به ویژه با عنایت به آغاز به کار موفق کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان در استان ها نیز به ارتقای کیفی آثار و گسترش و تثبیت فعالیت نمایشنامه نویسی در مراکز کانون می انجامد. (طبعاً با تشکیل شورای کارشناسی و ارزشیابی آثار نمایشی مرکب از کارشناسان ادبی، هنری و فرهنگی با گرایش نمایشی و کمک های مربیان مجرب و آموزش دیده و در صورت لزوم استفاده از توان اساتید و صاحب نظران متخصص، این مهم در استان ها انجام شدنی است.)
۶/       مربیان علاقه مند به نمایشنامه نویسی از کپی کاری، تکرار و تقلید متون و دست دوم و کم ارزش که مایه های نمایشی جذاب و موقعیت برانگیز و تحرک نمایشی کافی ندارند، پرهیز کرده و به دنبال ایده ها و طرح های نو و شایسته و خلاق در کانون باشد تاجوهره هنر نمایشی در مراکز تقویت شود و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت های نمایشی و نمایش عروسکی کودکان و نوجوانان در کانون باشیم.
۷/       مطالعه، تحقیق و کسب تجربه و تقویت توانمندی های نگارشی و نمایشی و دیدن نمایش و نمایش های عروسکی از طریق ممکن، به مربیان علاقه مند و شیفته هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در مسیر ارتقای سطح کیفی و کمّی فعالیت های نمایشی در مراکز کانون توصیه می شود.
در پایان نتایج برگزیدگان چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی مربیان فرهنگی هنری که طی چند مرحله و با تبادل نظر و بر اساس آراء هیئت داوران حاصل شده به شرح زیر اعلام می گردد و پیشاپیش از تلاش همه مربیان شرکت کننده و نویسندگان نمایشنامه، مسئولین محترم کانون و دبیرخانه محترم جشنواره ها و مسابقات فرهنگی هنری که با دقت و دلسوزی تمام، گام به گام ما را یاری کرده اند، تشکر و تقدیر می نماییم.
هیأت داوران چهارمین مسابقه نمایشنامه نویسی
مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
آبان ماه ۱۳۸۷
محمد سیمزاری- محسن ایمان خانی – علی اکبر حلیمی
 
 
 
ردیف
نام و نام خانواد گی
استان
نام نمایشنامه
۱
حمیده ناجی
بوشهر
خورشید باز می گردد
۲
زهرا شوشتری
خوزستان
برگ گلی در باد
۳
کتایون آذرپی
مرکزی
رویای نیمه شب تابستان
۴
فاطمه محمودی اشکفتگی
چهارمحال و بختیاری
قصه های تکراری
۵
مهدی صالحی اقدم
آذربایجان شرقی
آنم آرزوست
۶
گلشن حسن وند
لرستان
قلب مترسک
۷
بهاره مهرجویی
تهران
فکری دوباره
۸
کتایون آذرپی
مرکزی
تلخی عسل
۹
فاطمه محمودی اشکفتگی
چهارمحال و بختیاری
شیرن و جادوی مدادرنگی ها
۱۰
لیلا غفاری
چهارمحال و بختیاری
بز و درخت آسوریک
۱۱
مرجان ظریفی
خوزستان
آغاز روزی تازه
۱۲
مرضیه قیومی
مرکزی
خم بازی
۱۳
زینب مقدم
خوزستان
مو آبی
۱۴
زهرا شوشتری
خوزستان
کی می رسد باران
۱۵
رویا هواسبیگی
ایلام
بهترین دوست واقعی کیه؟
۱۶
سمیه حیدریان
سمنان
حسنی نگو
۱۷
جبار شافعی زاده
کردستان
راز
۱۸
دریا زیرک قشقایی
مونا آل جابر
خوزستان
دو کاج
۱۹
شادی پاکزاد
آذربایجان غربی
سفید مثل ماه
۲۰
زهره سلیمان نژاد
ایلام
جای دیگر
۲۱
زهره معماری نسب
خراسان
راماهی
۲۲
عباس قدیرمحسنی
کبری بابایی
تهران
ققنوس ها نمی میرند
۲۳
راحله فرستاد
خراسان رضوی
ترنج
۲۴
محسن عظیمی پویا
مرکزی
آزاده
۲۵
علی اکبر پوررسول
آذربایجان غربی
جیک جیک کی منو می خوره
۲۶
محسن عظیمی پویا
مرکزی
چله نشین یار
۲۷
صابر فرضی زاد
گیلان
گربه ها و خروس ها
۲۸
داوود خدایی
آذربایجان شرقی
تار طلا
۲۹
فاطمه ناظری
کرمانشاه
تازه پری
۳۰
شادی پاکزاد
آذربایجان غربی
درس پروانه
۳۱
نجمه خاتون خداترس
کرمان
راز پروانه